Sunday, April 10, 2011

Projek Kitar Semula Saya - Projek 2.


Saya akan sambung projek kedua dalam siri kitar semula. Sebelum ni saya ada menceritakan berkenaan kitar semula daripada kalendar lama. Kali ini berkenaan bekas atau tin kerepek pula yang boleh ditukarkan menjadi benda berguna. Seperti dalam gambar, menjadi tabung untuk menyimpan duit.

Apa yang diperlukan ialah tin kerepek yang telah habis isinya seperti tin-tin kerepek keluaran FAMA, Pringles atau Wise. Tin-tin ini biasanya mempunyai bekas penutup plastik kedap udara.
Selain itu, perlu juga pembalut hadiah atau kertas mahjong atau kertas balut bungkusan. Bagi projek ini saya gunakan lebihan kertas balut hadiah yang sedia ada di rumah. Kertas ini pun tak mahal harganya cuma RM0.50 sekeping jika beli baru.

Mudah saja caranya. Apa yang perlu kita buat ialah kita bersihkan bekas atau tin tersebut. Kemudian kita balut dengan kertas balut hadiah atau kertas-kertas lain yang ada. Gunakan gunting atau pisau untuk menebuk bahagian penutupnya untuk membolehkan syiling atau duit dimasukkan. Hias mengikut citarasa atau fungsinya. Siap tabung dari bahan terbuang.

Seterusnya gunakan tabung ini untuk menyimpan wang lebihan atau tetapkan wang yang perlu dimasukkan setiap hari. Bila dah penuh, pergi ke bank untuk dimasukkan ke dalam akaun bank masing-masing. Dalam projek ini saya membuat 2 jenis tabung. Iaitu tabung simpanan dan tabung derma. Tabung simpanan untuk simpanan peribadi manakala tabung derma untuk disedekahkan kepada orang lain sama ada mereka yang kurang bernasib baik atau badan-badan kebajikan.

Selamat mencuba.

2 comments:

Faizal Syukri said...

Bagus info ni... daripada buang aje, ade manfaat lain :D

usahaone said...

Terima kasih.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...