Saturday, May 7, 2011

Kapal Terbang Jatuh Laut - 25 Maut

Sebuah kapal terbang dengan sekitar 25 penumpang dan anak kapal jatuh ke laut sewaktu hujan pada hari Sabtu di Indonesia timur, mengorbankan semua penumpangnya, kata seorang tentera laut kepada radio tempatan.

"Saya dapat mengesahkan bahawa semua penumpang maut ketika pesawat meletup saat jatuh ke laut," kata tentera laut terlibat dalam pencarian kepada radio Elshinta.
"Pesawat itu hancur berkeping-keping ... Kami mendapati 15 mayat terapung di atas air dan penumpang yang lain terperangkap di dalam runtuhan."

Seorang jurucakap kementerian pengangkutan terdahulu mengatakan ada 27 orang di atasnya - 21 penumpang dan enam anak kapal - Merpati Nusantara penerbangan pesawat MA-60.
Kapal terbang berlepas dari bandar Sorong, Papua Barat untuk ke kabupaten Kaimana sekitar 400 kilometer (250 batu) ke selatan, katanya.

Tentera laut Gunawan rasmi mengatakan sekitar 10 penyelam tentera laut telah cuba untuk mencari penumpang lain di dalam runtuhan, yang terletak di sekitar enam kilometer dalam.
"Kami kesulitan mencari mereka kerana arus yang kuat dan peralatan terhad," katanya menambah bahawa kemalangan terjadi sekitar 400 meter dari garis pantai.

Hujan lebat ketika kemalangan itu berlaku kira-kira tengah hari, katanya.
Para pegawai penerbangan tidak dapat memberikan komentar atas kronologi kemalangan atau jumlah rasmi penumpang.

Kepulauan Indonesia yang luas dan amat bergantung pada pengangkutan udara dan memiliki salah satu rekod terburuk di Asia berkaitan keselamatan udara.

Pada tahun 2007, sebuah pesawat Adam Air dengan 102 penumpang dan anak kapal jatuh di perairan laut dalam pantai Sulawesi, dengan tidak ada yang selamat. Tidak ada mayat ditemui dan hanya serpihan pesawat yang terdampar. -AFP

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...