Friday, April 22, 2011

Bagaimana Mendapat Benda Percuma / Menjimatkan


Kali ini saya ingin berkongsi pengalaman bagaimana kita boleh mendapatkan benda percuma atau yang menjimatkan perbelanjaan.

Saya pasti, ini semua perkara yang menjadi harapan semua terutama ketika kuasa beli dirasakan semakin menurun akibat peningkatan harga barang atau kos sara hidup yang semakin tinggi.

Sebelum saya terangkan yang percuma, kita pergi dahulu dengan perkara yang boleh menjimatkan.

Saya akan jelaskan dari sudut pencinta buku.

1. Acara Pesta Buku

Contohnya jika anda penggemar buku seperti saya, sudah tentu anda tahu acara besar yang berlangsung di PWTC iaitu Pesta Buku. Ramai akan berpusu-pusu pergi ke acara seperti ini. Kenapa? kerana ramai yang ingin mendapatkan buku baharu pada harga diskaun serta banyak pula pilihannya. Diskaun boleh jadi serendah 25% dan mungkin lebih untuk buku-buku stok lama. Jadi bagi ulat buku ia sesuatu yang amat menjimatkan tanpa mengira kos parking, makan minum dan pembelian segera jika berada di sana, ia sememangnya menjimatkan wang. Lagipun bagi yang layak membayar cukai, resit pembelian buku dapat digunakan sebagai bukti perlepasan cukai pembelian buku.

2. Membeli buku secara atas talian atau online

Selain mengunjungi pesta buku, bagi penggemar buku seperti saya juga boleh dapatkan buku-buku pada harga patut secara belian online. Buku boleh terdiri daripada buku baharu atau terpakai. Risiko untuk kita membuat pembelian yang tak berkaitan dapat dielakkan kerana kita membeli secara online. Contohnya jika anda ke blog saya di sebelah, www.abone-enterprise.blogspot.com, anda juga boleh mendapatkan buku-buku terpakai atau novel pada harga berpatutan termasuk kos pos biasa dalam Malaysia.

3. Menjadi ahli kedai buku.

Kedai-kedai buku di Malaysia selalunya menerbitkan kad ahli untuk memastikan anda menjadi pelanggan tetap mereka dan ahli biasanya akan mendapat diskaun setiap kali membeli di kedai tersebut. Diskaun yang diberi ada yang sehingga 20% nilai buku dan ada juga sehingga 50%. Bukankah ini sesuatu yang menjimatkan.

4. Menjadi ahli perpustakaan.

Perpustakaan adalah hadiah yang tidak ternilai pihak kerajaan kepada pencinta buku. Dengan yuran serendah RM2.00 setahun, kita boleh meminjam buku-buku di perpustakaan awam. Perpustakaan awam semakin moden dan semakin banyak juga buku-buku menarik disediakan. Bayangkan setiap minggu sekurang-kurangnya anda boleh meminjam sekitar 5 unit bahan bacaan tanpa bayaran. Berapa banyak yang dapat anda jimatkan setahun? Selain itu, perpustakaan juga menyediakan ruang untuk membaca surat khbar dan majalah secara percuma, buku-buku mahal yang kita tak mampu membelinya, namun kita dapat menikmatinya dengan kos yang rendah atau percuma.

5. Membaca buku secara online.

Terdapat laman web yang memberi peluang untuk kita membaca buku secara langsung sebelum buku tersebut diterbitkan seperti laman penulisan2u. Ada juga laman web yang memberi peluang kita membaca buku percuma dan senarainya semakin bertambah seperti project gutenberg. Selain itu laman web seperti google book pula ada yang menyediakan hampir 90% kandungan buku untuk dibaca percuma sebelum kita membuat keputusan untuk membeli.

6. Memperolehi buku dari laman freecycle.

Yang paling menarik sekali, buku-buku juga boleh diperolehi secara percuma daripada mereka yang memang terdesak untuk mengosongkan rak-rak mereka. Mereka mungkin akan berpindah, kemas rumah dan dapati ada banyak buku2 lama yang dibuang sayang, dijual lambat laku maka mereka buat keputusan untuk menawarkan secara percuma dalam laman seperti freecycle. Bukan buku-buku sahaja, barang2 lain pun ada. Konsep freecycle amat menarik untuk dipraktikan. Bagi yang kaya dermakan, bagi yang kurang bernasiba baik, dapatkan.
Buat masa ni, saya belum kaya jadi saya kena jual. Siapa yang sudi silalah beli. Sesiapa yang nak offer buku free kecil tapak tangan...tsunami jepun saya tadahkan.

Terima kasih.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...