Sunday, November 21, 2010

Puisi Buat N...

Puisi ini mungkin sesuai kat ruangan Aku dia dan lagu kat Radio Klasik Nasional...

N,
Kita diperkenalkan oleh adikku kira-kira 10 tahun lalu.
Ketika itu kita baru tahu erti genggaman tangan
Bisikan mesra, tulisan manja
Walaupun hadirmu dengan keadaan yang begitu polos
kau memudahkan segalanya

N,
Tak akan kulupa pabila kita bertentang mata
Apabila menatap redup wajahmu
Aku tersenyum sendiri
Sentuhan mesraku meluahkan rasa di hati
Mulut terkunci.

N,
Apabila ada yang memanggilku
segera kugenggam tubuhmu
rapat kau disisiku
mendengar segala rintihan dan berita
yang kau bisikkan dan katakan

N,
Aku tahu kau merajuk
sejak akhir-akhir ini kau sering membuat hal
katamu aku tak pedulikanmu
Apabila aku sering meninggalkanmu
Apabila aku ada yang lain M yang lebih bergaya

N
Walaupun kau mungkin menafikan
Aku tahu kau yang menyebabkan M ku pergi
Kau membuat helah hingga dia terjatuh ke lembah hina
Kau tahu kalau pun aku telah selamatkan M,
Tak mungkin aku boleh terima M kembali.

N
Setelah M tiada aku masih bersamamu
Namun kesibukanku menyebabkan kau terabai lagi
Kau juga terpaksa mendengar leteran ibu bapaku
Yang memandang hina dirimu
Kau bersedih.

N
Aku tak lupakan jasa-jasamu
Semenjak kita bersama
Ketika kau hilangkan diri lalu
Aku masih mencarimu dan ternyata kita ada jodoh
Malah kubawa kau Sampai ke Indonesia dan Vietnam

N
Sewaktu di Equatorial,
Aku mengesan perubahan tabiatmu
Apabila sentuhan-sentuhanku tidak berhasil
Apabila kata-kataku tidak menyampaikan maksud
Sehingga aku terpaksa mencari kawan lamaku T.A.

N
Bagitu mulia hatimu
Memberi perkhidmatan terakhir
Sebelum kau terjun menamatkan riwayatmu
Kau bersemadi didasar lembah hina yang terdalam
Sehingga aku gagal menyelamatkanmu Nokia 3310 ku

Kawan-kawan yang terbaca puisi ini, sila msg no hp anda.






No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...